A kiselőadásokról
A Unix/Linux szerverek üzemeltetése wikiből
(Változatok közti eltérés)
(Új téma: OpenRADIUS) |
(Új téma: Asterisk) |
||
15. sor: | 15. sor: | ||
*** EVMS |
*** EVMS |
||
*** Nyombiztosítás (forensics) |
*** Nyombiztosítás (forensics) |
||
− | *** HA cluster építése |
+ | *** HA (High Availability) cluster építése |
*** Terheléselosztás (ez valójában sok téma, mert mást jelent NAS, mást webszerver, mást levelezőszerver és mást adatbázisszerver esetén) |
*** Terheléselosztás (ez valójában sok téma, mert mást jelent NAS, mást webszerver, mást levelezőszerver és mást adatbázisszerver esetén) |
||
*** OpenMOSIX |
*** OpenMOSIX |
||
29. sor: | 29. sor: | ||
*** Backup-megoldások: bacula, amanda, afbackup, ... |
*** Backup-megoldások: bacula, amanda, afbackup, ... |
||
*** Időszinkronizálási módszerek összehasonlítása: rdate, ntpdate, ntp-server, openntpd, chrony, taiclockd (annak ellenére nem nagy feladat, hogy annak tűnik) |
*** Időszinkronizálási módszerek összehasonlítása: rdate, ntpdate, ntp-server, openntpd, chrony, taiclockd (annak ellenére nem nagy feladat, hogy annak tűnik) |
||
+ | *** Asterisk |
||
*** ... |
*** ... |
||
** A témának alaposan utána kell járni, szükség esetén saját méréseket, kísérleteket végezni. |
** A témának alaposan utána kell járni, szükség esetén saját méréseket, kísérleteket végezni. |
A lap 2006. október 27., 23:01-kori változata
A tárgy keretében a félévközi követelmények közé tartozik egy kiselőadás megtartása.
- Az előadás témájának a tárgy anyagához kell kapcsolódnia, és egyeztetni kell az oktatóval. Az előadás megtartása helyett időhiány esetén (nem a hallgató időhiánya esetén, hanem ha az előadások rendjébe nem fér bele) elfogadható a téma részletes kidolgozása a wikin.
- Lehetséges témák pl. (ezek egy része inkább a wikire kívánkozik, mint 10-12 perces előadásba):
- Logikai kötetkezelés a Solaris operációs rendszerben
- Logikai kötetkezelés a FreeBSD operációs rendszerben
- Tűzfalkezelés OpenBSD alatt
- xen clustering
- SMTP-szerverek teljesítményvizsgálata
- Fájlrendszerek teljesítményvizsgálata különböző típusú terhelések segítségével
- A PostgreSQL és a MySQL összehasonlítása az üzemeltető szemszögéből
- Freeradius (és esetleg Diameter)
- OpenRADIUS
- RAID+LVM teljesítményanalízis
- EVMS
- Nyombiztosítás (forensics)
- HA (High Availability) cluster építése
- Terheléselosztás (ez valójában sok téma, mert mást jelent NAS, mást webszerver, mást levelezőszerver és mást adatbázisszerver esetén)
- OpenMOSIX
- Ritkábban használt linuxos hálózati program működése és felhasználási lehetőségei: ippool, ipmaddr, iptunnel, rtacct, rtmon, ss, ...
- Traffic shaping & policing (tc, tc-ng)
- Solaris SMF
- Összetett hálózati filerendszerek: GFS, Coda, Andrew, Intermezzo (ez egy-egy téma)
- udev+dbus+hal üzemeltetői szemmel
- OpenLDAP
- RSBAC (Rule Set Based Access Control)
- A grsecurity patch ACL-rendszere
- Zorp
- Backup-megoldások: bacula, amanda, afbackup, ...
- Időszinkronizálási módszerek összehasonlítása: rdate, ntpdate, ntp-server, openntpd, chrony, taiclockd (annak ellenére nem nagy feladat, hogy annak tűnik)
- Asterisk
- ...
- A témának alaposan utána kell járni, szükség esetén saját méréseket, kísérleteket végezni.
- Lehetséges témák pl. (ezek egy része inkább a wikire kívánkozik, mint 10-12 perces előadásba):
- Az előadás időtartama 10-12 perc (nagyobb téma indokolhat ennél hosszabb előadást is, de rossz előadásmód semmiképpen)
- Az előadás minél részletesebb vázlatát el kell helyezni ezen a wikin.
- Az előadáshoz fóliákat (slide-okat) kell készíteni (mindegy, milyen prezentációkészítővel). Ezeket helyettesítheti a wikin elhelyezett vázlat, ha alkalmas az előadás támogatására.
- Az előadást be is kell mutatni.
- A tartalmon túlmenően az előadásmód és a fóliák kivitele is jelentősen befolyásolja az értékelést.
Az előadásosdi mögött az az ideológia, hogy a Műegyetemen a szóbeliségre általában nem fektetnek nagy súlyt, a valódi életben azonban igenis fontos, hogy az ember szóban is be tudjon számolni az eredményeiről, vagy egy projekt aktuális állásáról, vagy bármiről. Annak érdekében, hogy a hallgatóknak segítsünk ezekre a későbbi feladatokra felkészülni, az elhangzott előadásokat megvitatjuk, elemezzük, kritizáljuk.