A ZH játékszabályai
A zárthelyi két részből áll.
Az első részben inkább elméleti kérdések várhatók, amelyek fogalmakra, összefüggésekre kérdeznek rá. Ezek megválaszolásához semmilyen segédeszközt nem szabad használni. Időtartam: kb. 60 perc.
A második részben két-három egyszerűbb gyakorlatközeli feladatot kell megoldani; ehhez egy darab, előre elkészített, tetszőleges kézzel írt tartalmú A4-es méretű papírlap használható segédeszközként. A segédeszközöket a ZH elején begyűjtöm és a második rész kezdetekor újra kiosztom, úgyhogy lehetőleg mindenki írja rá a nevét. Időtartam: kb. 30 perc.
Egynél lényegesen több csoport várható. Az első résznél valószínűleg minden egyes feladatlap különbözik majd.
A zh eredménye végeredményben bináris: 50% vagy afölötti összpontszám esetén a ZH sikeres, ez alatt sikertelen. A ZH eredménye a vizsgába nem számít bele, a félév végi jegyet nem befolyásolja.
A kérdések értelmesek lesznek (olyan kérdés, hogy pl. "milyen opcióval kell mountolnunk az xfs-t, ha egy snapshotot és az eredetit egyszerre akarjuk mountolni?" vagy "milyen kapcsolói vannak az ls parancsnak?" nem várható).
Ideológia
A ZH elsődleges célja az, hogy a hallgatóság a félév közben legalább egyszer felfrissítse a tudását, átismételje az anyagot. Ezért fontos, hogy lehessen számítani arra, hogy értelmesek lesznek a kérdések: így talán senkinek nem jut eszébe bemagolni az mke2fs kapcsolóit, és ehelyett értelmes tanulásra fordítja az idejét.
A ZH másodlagos (de fontos) célja az, hogy kiderüljön, vannak-e olyan anyagrészek, amiket nem mondtam el elegendően jól.
Segédeszközt azért lehet használni, mert a "puska" készítése során az ember akaratlanul is sokmindent megjegyez, megtanul. Ráadásul várhatóan mindenki azt írja majd a segédeszközére, amit a legkevésbé tud, tehát pont azt fogja jobban megtanulni, miközben leírja. Ezért kell kézzel írni a puskát (tudom, hogy fáj, én is utálnám): ha csak cut'n'paste-tel kimásoljátok rá a wiki vagy más digitális forrás tartalmát, az nem igényli ugyanazt az odafigyelést és ezért nem éri el a célját.
A sok csoport értelme az, hogy így kevésbé unalmas a ZH-javítás (bár sokkal időigényesebb), és kisebb a kísértés az egymásról való puskázásra.
A ZH eredménye azért nem számít bele a vizsgába, hogy tetszőlegesen szigorúan pontozhassam, ezzel visszajelzést adva a szerintem fontos pontatlanságokról (mert ezek miatt a feladat is részben pontatlan marad, hahaha), anélkül, hogy ez szükségszerűen rossz félév végi jegyet vonna maga után.
Az előre feltett kérdések értelme:
- (remélhetőleg :) elegendően sok van belőlük ahhoz, hogy ne legyen értelme célzottan ezeket és a rájuk adandó válaszokat megtanulni;
- (szintén remélhetőleg) látszik belőlük, hogy valóban inkább megérteni, mint bevágni kell a tárgy anyagát.